Välkommen till Västsveriges största sportfiskebutik som har allt du behöver inom fiske!

Artikel från TTela 2025-01-14

Folk strömmar till Snäjk i Vänersborg – vill uppleva fiskelyckan

I en tid då intresset för sportfiske ständigt växer har Snäjk varit en självklar destination för entusiaster i 25 år. Butiksägaren Mats Ekberg ser tillbaka på tiden som varit – och blickar framåt mot nya rekordår.
– Det var tufft när jag tog över här, men jag såg att det fanns en enorm utvecklingspotential. 2024 var ett bra år.

De senaste åren har många nappat på sportfisket och är i dag en av de största fritidsintressena i Sverige. Även om det i januari är lågsäsong för sportfiske är det numera full fart året om i sportfiskebutiken Snäjk i Vänersborg.

– Det startade igång ordentligt när pandemin kom. Många som kanske började fiska då har slutat, men det är också väldigt många som har fortsatt. De köpte då lite mer nybörjarprylar och har nu utvecklat sitt fiske och byter upp sig till nya grejer. Vi märker att intresset för fiske ökar hela tiden, säger butiksägaren Mats Ekberg, 59 år.

Snäjks inriktning är fiske, men har sedan en tid tillbaka börjat satsa mer på prylar inom friluftslivet. Tidigare huserade Viltskogens i lokalerna, men friluftsföretaget gick, för snart ett och halvt år sedan, i konkurs.

Har utvecklat butiken

– Jag kände att jag ville jobba med något som jag brann för och sedan jag tog över 2018 har vi utvecklat butiken något enormt. Vi har tagit in mycket mer fiskenyheter än vad det var förr och vi har specialiserat oss, det gör att vi har fått kunder som åker väldigt långt, säger han.

I den 700 kvadratmeter stora butiksytan säljer de förutom fiskeprylar även gasolkök, termosar, stövlar och andra friluftskläder.

– Det är någonting som vi håller på att utveckla lite mer och så har vi börjat sälja båtar, säger Mats Ekberg.

Till sin hjälp i butiken har han Emil Ståhl, 37 år, och Andreas Nejstgaard, 30 år, som båda har ett stort fiskeintresse och som också tävlar med stor framgång.

– Det är fantastiskt att ha dessa två grabbarna här som både brinner för fiske och dessutom har väldigt stor social kompetens. Det är annars den vanligaste orsaken när vi söker personal att alla vill jobba här för att de älskar att fiska, men jag brukar säga att vi fiskar inte här utan vi säljer fiskegrejer. Det är viktigare att ha social kompetens, och sen är ett fiskeintresse självklart, säger Mats Ekberg.

Fiskefilmer trendar på Youtube

Deras största försäljningsmånader är juni, juli och augusti när barnen har sommarlov och föräldrarna har semester. På Snäjk har de också märkt av att det är mycket barn i området som fiskar.

– Det är något som har exploderat. När vi var små var det inte särskilt coolt att fiska och det var nästan så att man inte berättade det för nån, men i dag är det coolt att fiska. Fiska har blivit som att gå i fotboll och bandy, säger Andreas Nejstgaard.

Förklaringen är Youtube.

– Det finns väldigt mycket produktioner och filmer på Youtube och de, tror jag, styr trenden ganska mycket, säger Mats Ekberg.

– Och barnen är superduktiga. De vet namnen på alla och de vet vad de ska använda. Det är tack vare youtuber, som är typ kändisar inom fisket, som varje vecka lägger upp filmer och blir som idoler för barnen. trendar på Youtube

Går det trender i sportfiske?

– Abborre har tagit över helt, tidigare var det bara gädda som gällde, säger Emil Ståhl.

Enligt statistik från SCB och Havs- och vattenmyndigheten uppskattas antalet sportfiskare, som fiskar minst en gång om året, till cirka 1,5 miljoner personer.

– Jag är allmänt fiskeintresserad. Jag har många gånger försökt att tänka vad som är roligast att fiska, men jag fiskar faktiskt allt, säger Mats Ekberg.

Tipsar om bästa fiskeställena

Kunderna och turisterna brukar ofta passa på att fråga efter de bästa fiskeställena. Snäjks trio delar gärna med sig var man ska bege sig och bete sig för att få den där drömfångsten.

– Vi brukar faktiskt vara väldigt generösa med att dela med oss av både hur de ska fiska och var de ska fiska för att få fisk, säger Mats Ekberg.

Ett hett tips om man vill fiska gädda är att ge sig ut på Vänern och gäller det abborre finns de ofta i småsjöar.

– Vi går ju efter stor fisk, vi går inte efter mängd. Vill man ha stora gäddor då är det lättast att få det i Vänern, säger Emil Ståhl.

– Det är något av det mest givande efter att man gett tips om att ”åk dit, använd de här grejerna” och så kommer de tillbaka och säger ”jag fick min första fisk, eller jag fick ett nytt personbästa”. Det är nästan det roligaste, säger Andreas Nejstgaard.

Sportfiske: Prylsport som kan bli dyr

En sportfiskare slänger oftast tillbaka fisken i vattnet, men Mats menar att de brukar förorda att man ska ta upp fisken för att äta den.

– Men då kanske man inte behöver ta mer än vad man behöver och man behöver heller inte ta de allra största individerna. De är bra att spara på för fortplantningens skull, säger han.

Beroende på vilken nivå som fiskare man vill lägga sig på kan sysselsättningen bli en dyr sport.

– Man kan köpa ett metspö för 70 kronor, gå ut och plocka mask och sätta sig och meta. Eller så köper man spön och rullar för tiotusentals kronor, och båtar, säger Mats Ekberg.

Sportfiskemässa inleder säsongen

– Nu i början på året börjar det roliga, nu kommer alla nyheter, säger Emil Ståhl.

Den riktiga fiskesäsongen inleds med en vårmässa i slutet på mars med anledning av att det är premiär för att börja fiska havsöring på västkusten 1 april.

– Om man lyssnar till leverantörerna har vi den bästa butiksmässan i Sverige, säger Andreas Nejstgaard.

”Rekordår för oss”

Enligt SCB och HaV gick de sammanlagda utgifterna för fritidsfisket under år 2023 till cirka 16,3 miljarder kronor.

– Det var tufft när jag tog över här, men jag såg att det fanns en enorm utvecklingspotential. 2024 var ett bra år – ett rekordår för oss. Vi hade en försäljningsökning på 20 procent, säger Mats Ekberg.

Nu ser de fram emot att under året fira sportfiskebutiken, som fyller 25 år, och att intresset för sport- och fritidsfisket fortsätter öka och att många fler får uppleva det där riktigt stora hugget på kroken.

– Nu känns det väldigt kul att glida in i 2025 och se vad vi kan göra för kunderna. Vi får göra vårt bästa och drömma om ett likadant år, säger Emil Ståhl.